De la plaça de la Vila de Montseny a Sant Martí de Montseny

Recorregut: Itinerari que seguint l’antic camí ral que portava fins els veinats de Montseny d’Amunt i de la Castanya ens durà fins a l’ermita de Sant Martí de Montseny. A la primera part de l’excursió baixem per un agradable camí envoltat d’alzinars fins arribar a la Tordera.A partir del pont de la Llavina, on es descobreix un magnífic bosc de ribera, comença una segona part molt costeruda, on el camí s’encaixa entre el sot Moralta i el de Ribatallada fins arribar a l’ermita de Sant Martí.

Recomanacions: Aquesta caminada, de dificultat mitjana, es pot fer en qualsevol època de l’any i només requereix portar calçat còmode. Hem de ser respectuosos amb la natura i amb la propietat privada.  Si tenim brossa guardem-la fins a la tornada; en el poble hi ha contenidors. El temps indicat és orientatiu i ve donat en minuts. Fins a Sant Martí hi ha poc més de 4 quilòmetres, aproximadament una hora i mitja a pas tranquil. Tota la caminada segueix la senyalització del GR-5, consistent en estaques verdes amb dues franges horitzontals paral·leles, una vermella i l’altra blanca. Aquest gran recorregut enllaça Sitges amb Canet de Mar i al seu pas pel Parc Natural del Montseny, travessa seguint la vall de la Tordera. En una bona part del trajecte que us proposem, el GR-5 coincideix també amb la ruta de la “Tourdera”.

Descripció de la ruta

0.00 Plaça de la Vila de Montseny, 530 m. Des de la plaça de la Vila, baixem en dirección a la carretera BV-5301, un cop arribem a la creu del terme, travessem la carretera per agafar l’únic camí que trobem a l’altre costat. Baixem en direcció a Cal Caçador, però de seguida, just abans d’arribar a la primera masia, prendrem el camí que ens queda a la dreta. Passem paral·lels a uns prats fins que trobem un camí que enfila a la nostra dreta, aquest camí ens mena fins a una pista pavimentada que ens porta al camp d’esports.

0.10 Camp d’esports, 520 m. Abans d’entrar  al recinte del camp d’esports, ens desviem a l’esquerra, per sobre la masia de Can Vador, seguint el camí de terra que passa per sota les instal·lacions municipals. Continuem fins a trobar un corriol a la dreta, amb la fita de GR-5, que transcorre entre pins. Aquest ens portarà fins a la carretera principal. Un cop sortim a la carretera, cal estar ben atents, ja que hem de caminar 200 metres pel voral esquerre fins al restaurant Can Besa.

0.22 Restaurant Can Besa, 545 m. Deixem la carretera i passem per davant del restaurant, tot baixant pel camí asfaltat, fins que aquest camí fa un revolt molt pronunciat a l’esquerra. En aquest punt veiem dues pistes forestals a la nostra dreta, cal prendre la de sota, seguint les indicacions de Can Deumalons Ca l’Aleix, i on també trobem les fites del GR-5. Aquesta pista ens porta tot de baixada fins a trobar la Tordera deixant en dues ocasions els camins que surten a l’esquerra.

0.35 La Tordera, 460 m. Comença un tros del  recorregut molt agradable, sense gaire desnivell i paral·lel al riu. Trobarem una cadena que impedeix el pas als vehicles. Destacar la vegetació de ribera en tot aquest tram, amb freixes de fulla grossa i verns.

0.45 Pont de la Llavina, 470 m. Abans d’arribar al pont ja es contempla La Llavina, masia que queda enfilada a la vessant de davant nostre. Creuem el pont i continuem amunt vorejant la Tordera. Poc després, el camí tomba a l’esquerra, deixant a la  dreta l’accés particular del Molí de la Llavina.

0.50 Acabem sortint a la pista principal de la masia de La Llavina i prenem a la dreta, un camí planer. Hem d’estar atents, ja que més endavant se separen els dos itineraris: si volem anar en direcció a Sant Marçal, continuarem per la pista, seguint les fites de la “Tourdera”, però si volem seguir el GR-5 i arribar a Sant Martí, hem de prendre un caminet de pujada que ens queda a la nostra esquerra. Tot enfilant, trobem un petit rodal de sureres, just després una fita ens marca que el camí tomba a la dreta.

1.00 A l’esquerra trobem l’antic camí de bast, un corriol estret i pedregós, que transita entre alzines i brucs. Va fent marrades per guanyar el fort desnivell. Tot pujant creuem diverses vegades pistes de desembosc, però nosaltres sempre buscarem el corriol seguint les marques de GR-5.

1.15 Sant Martí de Montseny, 625 m. Petita església que acollia els habitants de Montseny d’Amunt. Tot i que la primera documentació data del segle XVI, l’ara romànica de l’altar ens fa pensar que possiblement estem davant d’una construcción realitzada entre els segles X-XI.

Un cop aquí, si ens ve de gust, podem continuar el GR-5 o bé desfer el camí per tornar al poble de Montseny.