De Can Besa a Sant Martí de Montseny

Tipus d'excursió: Petita ruta
Recorregut: Itinerari que seguint l’antic camí ral que portava fins els veinats del Montseny d’Amunt i de la Castanya ens durà fins a l’ermita de Sant Martí de Montseny. A la primera part de l’excursió baixem per un agradable camí envoltat d’alzinars fins arribar a la Tordera. Partir del pont de la Llavina, on es descobreix un magnífic bosc de ribera, comença una segona part molt costaruda, on el camí s’encaixa entre el sot Moralta i el de Ribatallada fins arribar a l’ermita de Sant Martí.
Temps/Durada: Fins a Sant Martí hi ha 3 quilòmetres aproximadament, una hora i mitja a pas tranquil (la distància total és de 6 quilòmetres). El temps indicat és orientatiu i ve donat en minuts.
Desnivell acumulat: Mitjà
Estat de conservació: Bo
Senyalització actual: Bona
Indrets de gran valor: Fonts | Ermites | Masies | Panoràmiques

Breu Descripció:

0.00 Can Besa, 545m. Des de l’aparcament del restaurant cal anar a buscar, al peu mateix dels gronxadors, en l’extrem superior de la feixa, l’antic camí ral. Un cop trobat cal anar cap a la dreta fins a trobar la carretera que baixa cap al riu. Continuem avall fins a abandonar-la al cap de mig quilòmetre, on al trobar un revolt molt pronunciat cap a l’esquerra, veiem dues pistes forestals que surten a la nostra dreta; cal prendre la de sota, en bon estat i marcada pel GR.

0.03 Continuem per la pista principal fins a trobar una bifurcació on deixem, a la nostra esquerra, la pista que baixa a can Deumalons (500m.); continuem seguint el GR fins a una altra bifurcació (460m.), continuem riu amunt fins a trobar el pont de la Llavina (470m.) sobre el riu Tordera. Abans d’arribar al pont es contempla la masia de la Llavina.

0.18 Pont de la Llavina, 470m. Quinze metres abans d’arribar al pont hi ha un corriolet que surt a l’esquerra i porta a la Tordera. Val la pena anar-hi per veure com la riera de la Castanya hi aboca les seves aigües. Creuem el pont i continuem camí amunt, vorejant la Tordera.

0.30 Al cap d’uns metres deixem la pista que voreja la Tordera i que porta, a la dreta, al molí de la Llavina i seguim, de pujada, la pista senyalitzada amb les estaques verdes que indiquen el GR, que porta a la pista principal de la Llavina.

0.35 Acabada la pujada arribem a la pista principal de la Llavina (495m.). La seguim a la dreta de la mateixa manera que ho fa el GR, al cap d’uns metres veurem una pista que baixa a la nostra dreta. No la prendrem, però cal estar atents perquè de seguida hem d’agafar una pista menys fressada que puja a l’esquerra.

0.40 Ja en aquesta bonica pista, seguint el GR, guanyem alçada ràpidament i el camí es va perdent fins a desaparèixer. Just en aquest punt i a la nostra esquerra, comença un corriol antic.

1.10 Quan es fa quasi impossible caminar pel corriol arribem a una pista (600m.), just davant d’unes parets seques que aguanten unes antigues feixes abandonades; cal seguir la pista cap a la dreta, passem per una antiga feixa de conreu avui ocupada per una plantació de pi insigne i al cap de 40 metres cal deixar la pista principal per agafar un corriol molt marcat que s’enfila a la dreta, al costat mateix de la carretera. Al cap de pocs metres ja veiem la capella de Sant Martí.

1.15 Arribem a la capella de Sant Martí de Montseny, 625m. Tot i que la primera documentació data del segle XVI, l’ara romànica de l’altar ens fa pensar que possiblement estem davant d’una construcció realitzada entre els segles X-XI. Val la pena pujar al prat de sobre l’antiga rectoria, avui en reconstrucció, per poder veure com s’enfila el Turó de l’Home (1.706m.) per damunt de la teulada. Darrera nostra, a la feixa de dalt, ens queda una magnífica alzina de peu imponent i capçada arrodonida. Un cop descansats pot ser el moment de beure un bon glop d’aigua, per fer-ho cal que arribem fins a la carretera i caminem uns 300 metres cap a l’esquerra i amunt fins que just on hi ha un senyal que avisa de perill de gel hi ha un corriol que ens mena fins a la font. La tornada la farem resseguint el camí que ens ha portat fins a Sant Martí.

Recomanacions de la Ruta:

Aquesta caminada es pot fer en qualsevol època de l’any i només requereix portar calçat còmode.
Hem de ser respectuosos amb la natura i amb la propietat privada.
Si tenim brossa guardem-la fins a la tornada; en el poble hi ha contenidors.
És convenient portar aigua tot i que a 300 metres de Sant Martí, final de la ruta, hi ha font que raja generosa tot l’any.
Tota la caminada segueix la senyalització del GR-5 (ruta de gran recorregut que travessa el massís del Montseny), marcada per estaques verdes amb dues franges horitzontals paral·leles, una vermella i l’altra blanca.